A PROJEKT SZÜKSÉGESSÉGE; ILLESZKEDÉSE A HELYI HAGYOMÁNYOKHOZ
A helyi közművelődési stratégia egyik kiemelt célja a kreatív létforma fejlesztése, népszerűsítése. Ennek szellemében a népművészettel foglalkozni csak úgy érdemes, ha nem ünnepi formában, színpadi bemutatás céljából, hanem mindennapi életük rutinjai közé szervesen beépül. Az intézmény a népi hagyományok, a tánckultúra megőrzésén, továbbvitelén, színpadon történő megjelenítésén túl, gyűjtőmunkával, annak feldolgozásával, a közösségi népművészet területén szerzett tapasztalatok átadásával is foglalkozik. Legfőbb célkitűzése: az amatőr képzőművészeti és a vizuális művészetek köré szerveződő mozgalom életbetartása, a fiatalok megismertetése népi hagyományainkkal, bevonásuk a néptánc-mozgalomba, megteremtve ezzel kreatív ipar helyi lehetőség-feltételeit.
A projekt tervezése során hangsúlyos feladatnak tekintettük, hogy a jövőben a művelődési ház még inkább funkciójának megfelelő tárgyi- és eszközrendszerrel rendelkező közösségi tér legyen, ahol megvalósul a közösségi élet élénkülése, a meglévő hagyományok, ünnepek ápolása, a más kultúrákkal való kapcsolatteremtés, a kulturális és helyi értékek közvetítése, valamint a környezetvédelmi, hagyományőrző, egészséges életmódra nevelés a különböző tevékenységekben. Az ismeretszerzés új színterén:
- Olyan cselekvőerőt szeretnénk kelteni, mely közösségi alapú kultúrát kínál, egyéni értékítéletet teremt, nyitott ez emberek problémáira, igyekszik az igényeknek megfelelő fejlesztési programok összeállítására úgy, hogy a programokban részt vevők aktivitásuk révén egy eszközrendszert kapjanak az önmegvalósításukra.
- Célunk, hogy az intézmény alkalmazkodjon az aktuális társadalmi, szociológiai változásokhoz, melyek a jövőben is biztosítják a Művelődési Központ meghatározó szerepét Bercel közösségi, kulturális életében, örökségének védelmében.
- A támogató környezet kialakításával a felnövekvő generáció kreatív kompetenciájának fejlesztését célozzuk, miáltal a kreatív iparhoz kapcsolódó elméleti ismeretekkel és gyakorlati tevékenységek körének bővítésével, a személyes aktivitások által létrejövő hozzáadott érték maximalizálása a cél.
A program súlypontjainak illeszkedése a helyi elvárásokhoz, igényekhez:
- Az előzetes igényfelmérésünk alapján felfokozott fogadókészség előzi meg a program indulását. A megkérdezett iskolai tanulók teljes köre érdeklődést mutatott a szakkörök irányában. (A célcsoport közreműködési hajlandósága kimagasló.)
- A helyi műemléképületek, építészeti értékeknek nincsenek kellő módon értékelve. A program során a résztvevők megismerik ’kastélyos’ Bercel jellegzetes épületeit, a részletek gazdag technikai megoldásait. A foglalkozásokon keresztül megismerhetővé válik a lokális múlt, amelynek tudatosítása identitásképző funkcióval bír. Egy etnikai összetételében, társadalmi státuszában, gazdasági helyzetében nagyléptékkel változó társadalom különösen fogékony az új lokális tudat kialakítására. (A helyi társadalom érdekelt egy helyi identitás kialakításában.)
- A környezettudatos magatartások kialakítása eszköz számos kompetencia fejlesztésére (megfigyelőkészség, esztétikai érzék, technikai jártasság, rendszerező készség, egészséges életmód igénye, biodiverzitás fontosságának a felismerése) miközben kialakulna a lelki kötődés a természeti értékekhez, a helyi közösségekhez. (A fenntartható fejlődés szempontjából is van létjogosultsága a programnak.)
- Kitörési pont lehet a hátrányos helyzetből a kreatív iparhoz kapcsolódó elméleti ismeretek megléte és hozzájuk kapcsolódó gyakorlati tevékenységekben megszerzett jártasság. (Alternatívát kínálhat a hátrányos helyzet megszüntetésére, a társadalmi egyenlőtlenségek mérsékléséhez.)
A PROJEKT CÉLCSOPORTJA
Tervezésünk során több célcsoportot vettünk számításba:
a. Az elsődleges célcsoport, akik fejlesztését a program tervezi. Bercelen és Vanyarcon lakó, tanuló általános és középiskolás korú gyerekei. Nem zárkózunk el a környező település iskolapolgárainak fogadásától sem. (170 berceli, 130 vanyarci általános iskolás, 83 + 64 középiskolás tanuló.) A tanuló-társadalom összetétele a családi háttér, a képességek punktuációja, a tanulási attitűd vonatkozásában heterogén. Egyre magasabb a hátrányos helyzetű, illetve a nemzetiségi és etnikai kisebbségű tanulók aránya. A szakkörök záró fázisára kiemelten elvárjuk a teljes kortárscsoport minél nagyobb részét.
b. Másodlagos célcsoport, a program megvalósítói. (Pedagógusok, szakkörvezetők, munkatársak.) A megvalósítók kiválasztásánál elsődleges szempont volt a szakmai referencia megléte, a feladathoz illő végzettség.
- Szakmai vezető: közművelődési és tanár végzettségű helyi hölgy. Volt már vezetője a művelődési háznak, tanár a helyi általános iskolában és képviselőtestületi tag. Személye garancia a helyi elkötelezettségre, szakmai színvonalra és civil kapcsolódásokra.
- szakkörvezetők: minden szakkörvezető az általa szervezett tevékenység értő szakembere. Végzettsége, képzettsége és szkilljei mindannyiuknak vannak, a kiválasztásuk ezek mellett a tulajdonságok mellett a kapacitásuk figyelembe vételével is történt. Mindannyian helyi emberek, egyedül a táborokat vezető szakemberek nem berceliek (Ott is bekapcsolódnak helyi önkéntesek).
A tervezés során megszólítottuk a helyi társadalom jelentősebb képviselőit: különös tekintettel voltunk a hátrányos helyzetű (fogyatékkal élők, romák) szervezetek formális és informális csoportjainak véleményére. A megvalósításban nagyszámú önkéntes vesz részt (7 fő). Ők a néptánc szakkörökhöz készített népművészeti ruhák elkészítésével a helyi tradicionális tudás generációról-generációra átadását is demonstrálják, a különböző szakkörökben való részvételük mellett.
c. Harmadlagos célcsoport: a szakkörökön készült produkciók, kiállítások „közönsége”. (A marketing-szakasz ). Hatásmechanizmusát tekintve áttétesen megcélzott társadalmi környezet tagjai. Ide tartoznak a helyi döntéshozók, véleményformálók és vállalkozók is, akiknek hozzáállásától nagymértékben függ a projekt hosszabb távú eredményessége.
d. Tágabb célcsoport a program a kreatív ipar helyi kiépítésének szereplői regionális / országos szereplői.
Az elsődleges célcsoport körében – a fejlesztés által bekövetkező kompetenciajavulást egy saját – a program sajátságaihoz összeállított / a szakmai team által kifejlesztett eszközzel mérjük. Az előmenetel adatainak felvétele a szakkörvezetők feladata lesz, amelyeket a szakmai vezető összesít és értékel. Az eredményekről tájékoztatjuk a partner iskola tantestületét, szakmai vezetését.
A 19 szakkör a kreatív ipar termékeinek összefüggő befogadását és előállítását elősegítő kompetenciák, hozzáállások (attitűdök), tudások elsajátítására kínál lehetőséget a gyermek- és ifjúsági korosztály számára, az iskolarendszerű, formális oktatáshoz kapcsolódó, valamint az egész életen át tartó tanulás új tanulási formáit támogató nem formális és informális tanulási alkalmak keretében.